BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, October 16, 2009

.:SIAPA KITA DI MATA KPM??:.



ANAK KANDUNG SULUH BUDIMAN?
Semasa awal-awal dulu penulis menjejakkan kaki ke UPSI, langsung tak faham apa ke jadahnya Anak Kandung Suluh Budiman (AKSB). Disuruh pula menyanyi dengan penuh semangat oleh abang-abang dan kakak-kakak 'bersama universiti' lagu Ibu Kandung Suluh Budiman (IKSB).

Kemudian mereka bersungguh-sungguh mahu membentuk anak-anak baru lahir ini bersama universiti. Bila tanya mereka apa ke jadahnya Anak@Ibu Kandung Suluh Budiman, dia pun tak tahu tapi tetap bertegas dialah satu-satunya yang bersama universiti. Itu strategi kempen sebelum UPSI tukar logo.

Apa yang ingin penulis kongsikan, sudah diberi petunjuk kepada kita dengan keputusan penempatan graduan UPSI baru-baru ini, rupa-rupanya KPM tak kenal siapa kita. Kamu AKSB ke IKSB ke Pro Kebajikan ke Pro Kualiti ke MPP ke JMK ke pemegang biasiswa KPM ke apa pun kamu hatta penerima Anugerah Nadi Wanita UMNO 2009 (bukan UMNO bagi, Kerajaan Malaysia yang bagi), KPM tak kenal siapa kamu.

KPM kenal kita dengan borang, ujian INSAK dan temuduga. Kamu lantang masa berkempen semasa pilihan raya nak buat stesen radio UPSI, tapi bila temuduga kamu buat lemah gemalai, KPM boleh nilai kamu. Kamu hebat ulang-ulang 6 7 kali nama kamu nak suruh orang kenal semasa kempen, tapi dalam ujian INSAK kamu dikategori orang yang suka guna kabel, kamu juga ditolak. Rupa-rupanya KPM tak kenal kamu. Kamu hebat tanda tangan surat jemputan itu dan ini, program telan juta-juta, bila isi borang salah, tak ada guna. KPM tak kenal kamu.

Jadi, mesejnya, kamu adalah kamu dan KPM hanya nak kenal kamu dalam 3 perkara tadi, borang, ujian INSAK dan temuduga. Siapa yang KPM kenal?


1 comments:

permySURI said...

hmm...tepuk dada tanyalah hati....