BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, October 26, 2009

::cOrEtAnKu::

entah mengapa hari ini seperti mahu ku coretkan sesuatu di lembar hatiku..aku dirundung pilu..pilu yang bermain - main di hatiku saban waktu..haruskah aku meluahkan pada selembar paparan yang menjadi tatapan umum???aku tidak mengerti mengapa..dimanakah tanggungjawab yang dulunya berkobar disuarakan tatkala kaki ini menginjak ke suatu tempat??dimana tanggungjawab yang harus digalas??dimana tanggungjawab seseorang kepadaku??apakah ini semua harus aku coretkan di lembar yang kosong ini??sayangnya..anganan hanya tinggal kenangan..hanya tinggal omongan kosong..pergi bagai angin lalu..menyapu muka..ya tuhan..aku mohon kepadamu..diberikan sekeping hati yang tabah..diberikan sedikit kekuatan padaku untukku terus tabah dalam menghadapi semua ini..ya tuhan..andai kalimahku mengguris hati sesama saudaraku..ampunilah daku..kerna sesungguhnya lidah ini bebas membicarakan apa jua tanpa memikirkan natijahnya..ya tuhan..sedarkanlah aku akan permainan dunia ini..dunia yang seakan roda basikal..pada saat ini aku sedar diriku berada dibawah..lindungilah daku dari kekejaman dunia ini ya tuhan..berilah daku sedikit cahaya untuk ku terus menuju ke jalanmu..tenangkanlah hati ini..seperti tenangnya air kali yang mengalir damai..aku mohon padamu ya ALLAH...........................-

Saturday, October 24, 2009

::My GrandStick::






semalam pelancaran My GrandStick..projek inovasi yang menyumbang ke markah final..alhamdulillah..ianya berjaya sepertimana yang dirancang walaupun pada awlnya laptop x detect lcd..syukur..kami gembira diatas kelancaran majlis..kerjasama ahli kumpulan yang baik..komen dari pensyarah yag positif..rakan2 yang spoting..secara penuh ianya brjaya..alhmdulillah..ini antara gamba2 sekitar majlis...

Monday, October 19, 2009

ANTARA EMAS DAN ASB- MANA SATU YANG TERBAIK ?

Tahukah anda, bahawa kebanyakan dari kita beranggapan pelaburan di ASB adalah yang paling selamat, dipercayai dan amat menguntungkan.

Jadi, bila ada duit, semuanya kita laburkan di ASB. Dengan keuntungan dividen 8-10% pada setiap tahun, ianya memang LUMAYAN. Labur RM 10,000 dapat untung RM1000! memang untung..

Akan tetapi, jika saya beritahu anda bahawa ada pelaburan lain selain dari ASB yang lebih menguntungkan, anda percaya?

Pelaburan apa? Betul ke ada pelaburan yang lebih menguntungkan dan selamat seperti ASB?

Ya, ada! Iaitu melalui pelaburan EMAS. Sebenarnya pelaburan emas ini sudah wujud lama. Cuma kita saja yang tidak menyedarinya.

Tahukah anda bahawa dengan melabur melalui pelaburan emas, keuntungan yang boleh diperolehi adalah lebih TINGGI.

Bagaimana?

Tahukah anda bahawa harga emas sentiasa menaik dari tahun ke tahun. Sebagai contoh, dari tahun 2006 ke 2007, dicatatkan kenaikan harga emas adalah sebanyak 33.3%. Wah sangat tinggi bukan? Jika ASB sekalipun, keuntungan paling tinggi yang boleh anda perolehi adalah dalam 10% setahun.

Tetapi pelaburan emas mampu mencapai 2 kali ganda daripada itu. Oleh sebab itu anda perhatikan tokey-tokey emas semakin kaya. Inilah sebabnya!
http://www.rahsiaemas.com/index.php?ref=101mygold

Bagaimana hendak melabur dengan emas?

Ianya sungguh mudah. Anda sendiri boleh melabur tanpa menggunakan orang tengah. Anda sendiri yang akan mengawal keuntungan anda.
Terdapat beberapa cara/teknik mudah dalam pelaburan emas ini yang boleh dimulakan oleh anda.

Oleh sebab itulah, satu pendedahan ekslusif mengenai pelaburan emas ini diterbitkan buat pertama kalinya di pasaran Malaysia. Ianya diterbitkan oleh gabungan seorang IM, seorang pelabur emas dan juga seorang pakar pelaburan dalam emas ini.

Jika anda berminat untuk mengetahuinya, sila layari web di bawah.
http://www.rahsiaemas.com/index.php?ref=miesyaz87

Sunday, October 18, 2009

::BIDADARI SYURGA::

Bidadari syurga....

Bidadari merupakan salah satu anugerah Allah kepada seorang lelaki yang memasuki syurga. Bagi seorang wanita yang solehah maka bidadari bagi suaminya adalah dikalangan bidadari2 kurniaan Allah dan dia (isteri solehah merupakan ketua akan segala bidadari- bidadari tsb).

Berjihad pada agama Allah merupakan satu amalan yang menjadi kesukaan Allah swt dan ini merupakan sunnah besar nabi SAW dan kalangan sahabat-sahabat. Setiap manusia yang mati wlaupun berapa umurnya maka akan ditanya dimanakah masa mudanya dihabiskan.

Kisah......:

'Ainul Mardhiah merupakan seorang bidadari yang paling cantik dikalangan bidadari-bidadari yang lain (nama puteri bongsu saya - bermaksud mata yang di redhai). Suatu pagi (dalam bulan puasa) ketika nabi memberi targhib (berita-berita semangat di kalangan sahabat untuk berjihad pada agama Allah) katanya siapa-siapa yang keluar di jalan Allah tiba-tiba ia shahid, maka dia akan dianugerahkan seorang bidadari yang paling cantik dikalangan bidadari2 syurga. Mendengar berita itu seorang sahabat yang usianya sangat muda teringin sangat nak tahu bagaimana cantiknya bidadari tersebut.... tetapi dia malu nak bertanyakan kepada nabi kerana malu pada sahabat-sahabat yang lain. Namun dia tetap beri nama sebagai salah sorang yang akan keluar/pergi. Sebelum Zohor sunnah nabi akan tidur sebentar (dipanggil khailulah, maka sahabat yang muda tadi juga turut bersama jemaah tadi... tidur bersama-sama....

Dalam tidur tersebut dia bermimpi berada di satu tempat yang sungguh indah, dia bertemu dengan seorang yang berpakaian yang bersih lagi cantik dan muka yang berseri2 lalu ditanyanya dimanakah dia... lalu lelaki itu menjawab inilah syurga. Lalu dia menyatakan hasrat untuk berjumpa dengan 'Ainul Mardhiah... lalu ditunjuknya di suatu arah maka berjalan dia... di suatu pepohon beliau mendapati ada seorang wanita yang tak pernah dia lihat kecantikan begitu... takpernah dilihat didunia ini... lalu diberi salam dan dia bertanya andakah ainul mardhiah... wanita itu menjawab ehh tidakk... saya khadamnya ainul mardhiah ada di dalam singgahsana sana.

Lalu dia berjalan dan memasuki satu mahligai yang cukup indah dan mendapati ada seorang lagi wanita yang kecantikannya berganda-ganda dari yang pertama tadi sedang mengelap permata-mata perhiasan di dalam mahligai.... lalu diberi salam dan di tanya lagi adakah dia ainul mardiah lalu wanita itu menjawab... eh tidakkk saya hanya khadamnya di dalam mahligai ini... ainul mardiah ada di atas mahligai sana,..... lalu dinaikinya anak-anak tangga mahligai permata itu kecantikkannya sungguh mengkagumkan... lalu dia sampai ke satu mahligai dan mendapati seorang wanita yang berganda-ganda cantik dari yang pertama dan berganda-ganda catiknya dari yang kedua.... dan tak pernah dia lihat di dunia.... lalu wanita itu berkata ... akulah ainul mardhiah, aku diciptakan untk kamu dan kamu diciptakan untk aku.... bila lelaki itu mendekatinya wanita itu menjawab... nantiii kamu belum syahid lagiiii...... tersentak itu pemuda itu pun terjaga dari tidurnya lalu dia menceritakan segala-galanya kepada satu sahabat lain, namun begitu dia memesan agar jangan menceritakan cerita ini kepada nabi SAW... tapi sekiranya dia shahid barulah ceritakan kepada nabi.

Petang itu pemuda itu bersama-sama dengan jemaah yang terdapat Nabi di dalamnya telah keluar berperang lalu ditakdirkan pemuda tadi telah shahid. Petang tersebut ketika semua jemaah telah pulang ke masjid, di waktu hendak berbuka puasa maka mereka telah menunggu makanan untuk berbuka (tunggu makanan adalah satu sunnah nabi). Maka kawan sahabat yang shahid tadi telah bangun dan merapati nabi SAW dan menceritakan perihal sahabat nabi yang sahaid tadi... dalam menceritakan itu nabi menjawab benar... benar... benar... dalam sepanjang cerita tersebut. Akhirnya nabi SAW berkata memang benar cerita sahabat kamu tadi dan sekarang ini dia sedang menunggu untuk berbuka puasa di syurga.... subhanallah...

Saturday, October 17, 2009

::SALAHKAH AKU::


hari nie paling banyak aku wat entry..nthla..knape hari nie brlalu dengan pantas sekali..aku cbe utk memuaskn hati semua phak..tp mgape??driku ini x begitu smpurna..trkadg ade khilaf ku sndrik..aku sndrik masih cbe menjadi yang trbaik..tp..apakan dayaku seorang insan yang lemah??hati prasaan??senipis lapisan bawang..trkadang ianya trcarik tnpa kite sedari..maka..trluka la sekeping hati yang duka..apkah jaln trbaiknya??hanya yang mampu kulakuan..berdoa kepada ALLAH..moga ditabahkan hati ini..diberikan sedikit kesabaran..dihamparkan selempar ketenangan..dan diperkuatkan tangkaian hati ini ...dalam menempuhi dugaan yang mendatang..

::IBUKU BERMATA SATU::

“Ibuku Bermata Satu”

Ibuku hanya memiliki satu mata. Aku membencinya sungguh memalukan. Ia menjadi juru masak di sekolah, untuk membiayai keluarga. Suatu hari ketika aku masih SD, ibuku datang. Aku sangat malu. Mengapa ia lakukan ini? Aku memandangnya dengan penuh kebencian dan melarikan diri. Keesokan harinya di sekolah,

“Ibumu hanya punya satu mata?!?!”

Iieeeeee, jerit seorang temanku. Aku berharap ibuku lenyap dari muka bumi. Ujarku pada ibu,

“Bu, Mengapa Ibu tidak punya satu mata lainnya? Kalau Ibu hanya ingin membuatku ditertawakan, lebih baik Ibu mati saja!!!”


Ibuku tidak menyahut. Aku merasa agak tidak enak, tapi pada saat yang bersamaan, lega rasanya sudah mengungkapkan apa yang ingin sekali kukatakan selama ini. Mungkin karena Ibu tidak menghukumku, tapi aku tak berpikir sama sekali bahwa perasaannya sangat terluka karenaku.

Malam itu, aku terbangun dan pergi ke dapur untuk mengambil segelas air. Ibuku sedang menangis, tanpa suara, seakan-akan ia takut aku akan terbangun karenanya. Ia memandangku sejenak, dan kemudian berlalu. Akibat perkataanku tadi, hatinya tertusuk. Walaupun begitu, aku membenci ibuku yang sedang menangis dengan satu matanya. Jadi aku berkata pada diriku sendiri bahwa aku akan tumbuh dewasa dan menjadi orang yang sukses.

Kemudian aku belajar dengan tekun. Kutinggalkan ibuku dan pergi ke Singapura untuk menuntut ilmu. Lalu aku pun menikah. Aku membeli rumah. Kemudian akupun memiliki anak. Kini aku hidup dengan bahagia sebagai seorang yang sukses. Aku menyukai tempat tinggalku karena tidak membuatku teringat akan ibuku. Kebahagian ini bertambah terus dan terus, ketika..
Apa?! Siapa ini?! Itu ibuku. Masih dengan satu matanya. Seakan-akan langit runtuh menimpaku. Bahkan anak-anakku berlari ketakutan, ngeri melihat mata Ibuku.

Kataku,

“Siapa kamu?! Aku tak kenal dirimu!!”

Untuk membuatnya lebih dramatis, aku berteriak padanya,

“Berani-beraninya kamu datang ke sini dan menakuti anak-anakku! ! KELUAR DARI SINI! SEKARANG!!”

Ibuku hanya menjawab perlahan,

“Oh, maaf. Sepertinya saya salah alamat, saya mohon maaf.”

Dan ia pun berlalu. Untung saja ia tidak mengenaliku. Aku sungguh lega. Aku tak peduli lagi. Akupun menjadi sangat lega.

Suatu hari, sepucuk surat undangan reunion sekolah tiba di rumahku di Singapura. Aku berbohong pada istriku bahwa aku ada urusan pejabat. Akupun pergi ke sana. Setelah reunion, aku rumah ibuku.. Hanya ingin tahu saja. di sana, kutemukan ibuku terjelupuk kaku dilantai. Namun aku tak meneteskan air mata sedikit pun. Ada selembar kertas di tangannya. Sepucuk surat untukku.

“Anakku…kurasa hidupku sudah cukup panjang. Dan aku tidak akan pergi ke Singapura lagi.”
“Namun apakah berlebihan jika aku ingin kau menjengukku sesekali ? Aku sangat merindukanmu. Dan aku sangat gembira ketika tahu kau akan
datang ke reunion itu. Tapi kuputuskan aku tidak pergi ke sekolah. Demi kau…”
“Dan aku minta maaf karena hanya membuatmu malu dengan satu mataku.”

“Kau tahu, ketika kau masih sangat kecil, kau mengalami kecelakaan dan kehilangan satu matamu. Sebagai seorang ibu, aku tak tahan melihatmu tumbuh hanya dengan satu mata. Maka aku berikan mataku untukmu. Aku sangat bangga padamu yang telah melihat seluruh dunia untukku, ditempatku, dengan mata itu. Aku tak pernah marah atas semua kelakuanmu.”

“Ketika kau marah padaku, aku hanya membatin sendiri, aku tahu, itu karena kau mencintaiku.”

“Anakku! Oh, anakku!”

::JALAN - JALAN::


waa...asal arie sbtu je..mke aku akn klhtan kt pasa mlm..hehehe..aku ske p sane..tgk org..aku x tau r knape ske tgk org..gelagat penjual2 kt c2..gelagat pembeli..mcam2 ada..kat c2 gak aku akan trserempak ngan pelbagai kaum yg aku knal..hehehe..setakat nie yg menjadi peneman setia aku adalah tik..hosmate aku..

......nie bkan keadaan pasa mlm tnjung malim ea..

::JUST 4 FUN::

HEHE..SONOK TGK E-CARD NIE..LAYAN LA...

FUNNY..

::WELDING KERUSI..::

hari nie sabtu..ermm..patutnye aku de shooting wat iklan budaya..tp apakan daya..kite hanya mampu mrncang..x jd..pasai pa??pasai aku nk p kedai pkck welding sat..nk mntk die bgkokkn tgkat tue ke dalam bg nmpk kmas sket..heheh..seha nie janji nk p pg lg..skang da tgari..nth ble la nk p nye..mkin pnas..da la jalan kaki..alamt berpeluh sakan la tgari nie..huhu..

Friday, October 16, 2009

::sEsUaTu hArI iNi::

Hari nie aku dapt tau carry mark tuk budaya dan sejarah..ermm...sejarah..aku x tau la di mana silapnya..carry mark bg asement group rndah..smpi x trpk dimane silapnye..bnde nie yg menysutkn minda aku saat ini..mcam mana harus aku tempuhi utk final nt???adakah segala ini akan ada hkmah di sebalik kejadian yang menguji ku??hanay DIA yang lebih mengatehui atas segalanya..
MySpace

.:SIAPA KITA DI MATA KPM??:.



ANAK KANDUNG SULUH BUDIMAN?
Semasa awal-awal dulu penulis menjejakkan kaki ke UPSI, langsung tak faham apa ke jadahnya Anak Kandung Suluh Budiman (AKSB). Disuruh pula menyanyi dengan penuh semangat oleh abang-abang dan kakak-kakak 'bersama universiti' lagu Ibu Kandung Suluh Budiman (IKSB).

Kemudian mereka bersungguh-sungguh mahu membentuk anak-anak baru lahir ini bersama universiti. Bila tanya mereka apa ke jadahnya Anak@Ibu Kandung Suluh Budiman, dia pun tak tahu tapi tetap bertegas dialah satu-satunya yang bersama universiti. Itu strategi kempen sebelum UPSI tukar logo.

Apa yang ingin penulis kongsikan, sudah diberi petunjuk kepada kita dengan keputusan penempatan graduan UPSI baru-baru ini, rupa-rupanya KPM tak kenal siapa kita. Kamu AKSB ke IKSB ke Pro Kebajikan ke Pro Kualiti ke MPP ke JMK ke pemegang biasiswa KPM ke apa pun kamu hatta penerima Anugerah Nadi Wanita UMNO 2009 (bukan UMNO bagi, Kerajaan Malaysia yang bagi), KPM tak kenal siapa kamu.

KPM kenal kita dengan borang, ujian INSAK dan temuduga. Kamu lantang masa berkempen semasa pilihan raya nak buat stesen radio UPSI, tapi bila temuduga kamu buat lemah gemalai, KPM boleh nilai kamu. Kamu hebat ulang-ulang 6 7 kali nama kamu nak suruh orang kenal semasa kempen, tapi dalam ujian INSAK kamu dikategori orang yang suka guna kabel, kamu juga ditolak. Rupa-rupanya KPM tak kenal kamu. Kamu hebat tanda tangan surat jemputan itu dan ini, program telan juta-juta, bila isi borang salah, tak ada guna. KPM tak kenal kamu.

Jadi, mesejnya, kamu adalah kamu dan KPM hanya nak kenal kamu dalam 3 perkara tadi, borang, ujian INSAK dan temuduga. Siapa yang KPM kenal?


::wAnItA::


Wanita itu sendiri adalah rahsia
Nafsu mengatakan wanita cantik atas dasar rupanya, akal mengatatakan wanita

Cantik atas dasar ilmu dan kepandaiannya, dan hati mengatakan wanita cantik

atas dasar akhlaknya.

Sahabat yang beriman ibarat mentari yang menyinar. Sahabat yang setia bagai

pewangi yang mengharumkan. Sahabat sejati menjadi pendorong impian. Sahabat berhati mulia membawa kita ke jalan
Allah.

Orang yang bahagia itu akan selalu menyediakan waktu untuk membaca kerana membaca itu sumber hikmah,

menyediakan waktu tertawa kerana tertawa itu muziknya jiwa, menyediakan waktu untuk berfikir kerana berfikir itu pokok

kemajuan, menyediakan waktu untuk beramal kerana beramal itu pangkal kejayaan, menyediakan waktu untuk bersenda

kerana bersenda itu akan membuat muda selalu dan menyediakan waktu beribadat kerana beribadat itu adalah ibu dari
segala ketenangan jiwa.

Penglihatan itu sebagai panah iblis yang berbisa, maka siapa yang mengelakkannya

kerana takut padaKu, maka Aku akan menggantikannya dengan iman yang dirasakan

manisnya dalam hati...

::sAaT dIrI bErSeNdIrIaN::


selamat pagi upsi..pagi jumaat yang cerah..tenang pasti akan berlalu.harapanku agar ianya berlalu dengan aman dan tenang..nukilan hati bermain - main di minda..apakah hari ini bakal berlaku sesuatu yang tidak terdetik di hati untuk menghadapinya???..hanya mainan takdir yang bakal menentukan segalanya...terkadang hati kecil bertanya..siapa diriku??apakah tujuan ku berada di bumi upsi ini??...mujur iman di dada cepat mengawal kembali segala pertanyaan ini..aku adalah seorang hambaNya..yang menumpang di muka bumiNya yang luas untuk mencari setitik dari lautan ilmuNya..mencari setitik dari lautan ilmunya yang tercampak ke lembah ini..maka..aku berdiri di sini..mengharungi liku - liku kehidupan dan onak duri yang pelbagai..ketabahan yang diberikanNya akan ku gunakan sebaik mungkin..moga segala hasrat dan impian murni akan tercapai dengan izinNya..insyallah...

.:CINTA???:.

CINTA SEJATI



    Seorang hamba sahaya bernama Tsauban amat menyayangi dan merindui Nabi Muhammad saw. Sehari tidak berjumpa Nabi, dia rasakan seperti setahun. Kalau boleh dia hendak bersama Nabi setiap masa. Jika tidak bertemu Rasulullah, dia amat berasa sedih, murung dan seringkali menangis. Rasulullah juga demikian terhadap Tsauban. Baginda mengetahui betapa hebatnya kasihsayang Tsauban terhadap dirinya.

    Suatu hari Tsauban berjumpa Rasulullah saw. Katanya "Ya Rasulullah, saya sebenarnya tidak sakit, tapi saya sangat sedih jika berpisah dan tidak bertemu denganmu walaupun sekejap. Jika dapat bertemu, barulah hatiku tenang dan bergembira sekali. Apabila memikirkan akhirat, hati saya bertambah cemas, takut-takut tidak dapat bersama denganmu. Kedudukanmu sudah tentu di syurga yang tinggi, manakala saya belum tentu kemungkinan di syurga paling bawah atau paling membimbangkan tidak dimasukkan ke dalam syurga langsung. Ketika itu saya tentu tidak bersua muka denganmu lagi."

    Mendengar kata Tsauban, baginda amat terharu. Namun baginda tidak dapat berbuat apa-apa kerana itu urusan Allah. Setelah peristiwa itu, turunlah wahyu kepada Rasulullah saw, bermaksud "Barangsiapa yang taat kepada Allah dan RasulNya, maka mereka itu nanti akan bersama mereka yang diberi nikmat oleh Allah iaitu para nabi, syuhada, orang-orang soleh dan mereka yang sebaik-baik teman." Mendengarkan jaminan Allah ini, Tsauban menjadi gembira semula.

    MORAL & IKTIBAR

    • Cinta kepada Rasulullah adalah cinta sejati yang berlandaskan keimanan yang tulen
    • Mencintai Rasul bermakna mencintai Allah
    • Kita bersama siapa yang kita sayangi. Jika di dunia sayangkan nabi, insyallah kita bersama nabi di akhirat nanti
    • Hati yang dalam kecintaan terhadap seseorang akan merasa rindu yang teramat sangat jika tidak bertemu
    • Pasangan sahabat yang berjumpa dan berpisah kerana Allah semata-mata akan mendapat naungan Arasy di hari akhirat kelak
    • Rasulullah amat mengetahui mana-mana umatnya yang mencintai baginda, meskipun baginda sudah wafat.
    • Rasulullah memberi syafaat kepada sesiapa di antara umatnya yang mengasihi baginda

    • Sebaik-baik sahabat ialah mereka yang berkawan di atas landasan keagamaan dan semata-mata kerana Allah.

.:KESAH:.

RESIPI MENJAUHKAN TABIB
Seorang tabib dihantar oleh penguasa Mesir ke Medinah sebagai menunjukkan tanda persahabatan. Sepanjang dua tahun tabib itu berada di sana, tidak ada seorangpun yang datang untuk mendapatkan rawatan perubatan. Tabib menjadi hairan dan bosan kerana tidak dapat memberikan perkhidmatan apa-apa kepada penduduk Medinah.

Tabib itu berjumpa Nabi Muhammad saw untuk mendapatkan kepastian. Dia bertanya Nabi, "Adakah penduduk sini takut untuk berjumpa tabib?" Nabi menjawab "Tidak! Dengan musuh mereka tidak takut, apatah lagi dengan tabib." Tabib bertanya lagi, "Tapi mengapa sepanjang 2 tahun saya di sini, seorang pun tidak berubat dengan saya?" Nabi menjelaskan "Sebab penduduk Medinah tidak ada yang sakit." Tabib itu kurang mempercayai Nabi dan berkata, "Masakan tidak ada satu orang pun yang sakit." Melihat keraguan tabib itu, Nabi mempersilakan tabib itu menjelajah ke merata pelusuk Medinah untuk membuktikan kebenaran kata-katanya.

Tabib itu beredar dan menjelajah ke pelusuk Medinah. Puas dia mencari pesakit tetapi tidak menjumpai walau seorangpun. Terbuktilah kepadanya kebenaran kata-kata Nabi itu.

Didorong oleh perasaan ingintahu dan kekagumannya, tabib itu sekali lagi berjumpa Nabi saw. lalu berkata, "Benar seperti kata-kata baginda. Apakah petua sehingga semua penduduk Medinah sihat-sihat belaka?" Nabi menerangkan, "Kami adalah satu kaum yang tidak akan makan jika tidak lapar. Dan jika kami makan, kami tidak makan sehingga terlalu kenyang. Itulah petua untuk kesihatan. Yakinilah makanan yang halal dan baik. Makanlah untuk bertaqwa kepada Allah bukan sekadar memuaskan hawa nafsu."

MORAL & IKTIBAR
  • Petua untuk sihat: Makan ketika lapar. Berhenti sebelum kenyang
  • Agama Islam suatu agama yang syumul; ia mencakupi bidang jasmani dan rohani
  • Semua kata-kata Nabi adalah BENAR belaka; tidak boleh mempertikannya.
  • Berpegang kepada ajaran Nabi membawa keselamatan bukan saja di akhirat malahan di dunia juga.
  • Bertawakkal kepada Allah menjauhkan diri dari menyerahkan nasib kepada selain Allah
  • Menyendatkan perut dengan pelbagai makanan yang banyak menyebabkan kesihatan terganggu dan mengurangkan kecerdasan otak dan jiwa.
  • Sebaliknya mengosongkan perut dengan amalan puasa boleh melahirkan ketajaman otak dan kejernihan jiwa.
  • Para Nabi dan orang-orang soleh memilih lapar di dunia supaya kenyang di akhirat.

Saturday, October 3, 2009


selamat hari raye..pg syawal pertama tanpe abang sulung..